söndag 19 april 2015

Nässlorna blomma

FÖRSTA INTRYCKET
sida 7-31

Nässlorna blomma är en bok från 1935 skriven av Harry Martinson och utspelar sig i tidigt 1900-tal. Berättelsen är till viss del skriven utifrån Harrys egna upplevelser under sin uppväxt och handlar om Martin som blir föräldralös i en mycket tidig ålder.

Redan vid första intrycket, innan jag börjat läsa i boken, och bara fått en titel, fått se en framsida och fått en kort beskrivning av handlingen så blev lockades jag av boken. Jag har svårt att säga varför bara titel och framsida, vilket ändå känns som en ganska stor del i ett bokval, lockade mig så mycket. På något sätt skulle jag vilja påstå att bara det att det är en växt med i både titel och framsida som fick upp mitt intresse för den, men inte vet jag riktigt varför detta skulle ha någon betydelse. Sedan lockade förstås handlingen också, det lät intressant att få läsa om en föräldralös pojkes liv kunde se ut i början på 1900-talet. Kanske finns det även något litet nostalgiskt över det hela då äldre berättelser om barn påminner mig om de Astrid Lindgren-sagor jag läste som liten, även om skillnaderna mellan dessa antagligen är mycket stora sett till både tidsperioden och böckernas målgrupper.

Redan innan man börjar läsa i boken förstår man att den inte direkt innehåller den gladaste versionen av en pojkes liv i tidigt 1900-tal, utan ett ganska jobbigt liv med en hel del motgångar och utmaningar. I de första sidorna i boken finns inte Martin själv med i bilden, man får istället en beskrivning av, en bakgrund till Martins liv, hur hans föräldrar träffades och hur deras liv i fattigdom börjar. Man får läsa om faderns svårigheter med att försörja familjen då hans lilla lanthandel går i konkurs och hur han senare blir riktigt sjuk och dör.

Det är väldigt tydligt att det är ett gammalt landsbygdssamhälle som skildras i boken, med många olikheter från idag. Varorna till den lilla affären levereras med en liten ångbåt, transporterna såg ut på ett helt annat sätt där man fick åka båt under många många dar för att resa längre sträckor och där det också tog en enorm tid för ett brev att komma fram till sin adress. Själva fattigdomen skulle jag också säga skiljer sig väldigt mycket då från nu då innebörden av den var något helt annat. Detta ämne återkommer jag antagligen till senare, likaså mycket annat. Det är svårt att säga så mycket nu efter en så kort tid.

Lite allmänna citat som jag på ett eller annat sätt tycker är värda att skriva ner:
"Inne från dessa skogar hörde man ibland orrarnas halvdystert glättiga plurrande. Det lät som om trollungar hade legat vid en skogstjärn och bubbel-bubbelsjungit med munnarna mot vattnet. Ja, det var ett särdeles land." (s. 11)

"Av medelklass finns fyra slag, 1) med bildning och piano, 2) med bildning men utan piano, 3) utan bildning med med piano, 4) utan både bildning och piano. Familjen i Nite tillhörde grupp 4." (s. 14)

"(...) Inez, om en stund kommer du in med te. Småbröd. Inte sant! Modern talade i en halvt fördrömd, halvt likgiltig ton.
 - Men mamma, mamma, vi har ju inget te. (...) Räcker det inte med kaffe, nu när vi är så fattiga.
Modern tog ett par steg från dörren och lade locktången över värmaren. Tången hade börjat svalna. Hon satte händerna mjuk i sidorna och sa mjukt som i sömngång:
- Vem har sagt att vi är fattiga?" (s. 31)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar